Innledning
Å ha en positiv
relasjon til læreren sin er en viktig kilde til både trivsel på skolen og
motivasjon for skolearbeid for elevene. Motivasjon er viktig innenfor læring og
hva som motiverer elevene er forskjellig. Elevenes interesser, sosial og
kulturell bakgrunn og deres opplevelse av at de mestrer faget er viktige
motivasjonsfaktorer. Som lærer er det viktig å kunne motivere elevene slik at
de får mest mulig faglig utbytte, men også at elevene opplever at de blir sett
og at en ser det de mestrer. Jeg
har derfor valgt å skrive om hvordan en gjennom å bygge gode relasjoner og vise
positiv oppmerksomhet er med å skape motivasjon i klasserommet. Når elevene er
motiverte for faget, vil det være med å bidra til større faglig innstats, men
også sosial trivsel.
Jeg vil i dette
innlegget først legger fram litt av mine egne erfaringer med arbeid med
klasseledelse og videre vil gå inn på teorier om emnet.
Hoveddel
Som lærer er jeg
opptatt av jeg skape et godt og trygt læringsmiljø for elevene i klasserommet,
der elevene er både trygge på hverandre og meg som lærer. Jeg har erfart at å
ha en god relasjon med elevene er viktig for å oppnå dett. I mitt arbeid med
klasseledelse prøver jeg å se hver enkelt elev og vise elevene at jeg
interesserer meg for dem, både deres faglige utvikling, men også deres
interesser utenom skole. Jeg jobber også en del med at å skape et godt
læringsmiljø, der elevene føler at det er trygt å svare på spørsmål og at det
er greit å svare feil. I
friminuttene bruker jeg mye av tiden i lag med dem, både ved å snakke med de om
deres fritidsaktiviteter eller gjerne å bli med på en aktivitet. Har elevene en god relasjon med meg som
lærer, vil elevene gjerne bli mer motivert faget. Jeg har også funnet ut at
kroppsspråket også er viktig for å skape gode relasjoner og bruker det bevisst
for elevene, både gjennom øyekontakt, nikke anerkjennende til dem og vise
positiv utstrålig gjennom smil.
Som lærer har en mye
ansvar for å skape motivasjon for læring. Det kan være lett å bare kommentere
det som skal rettes på i klassen og negative hendelser. Det blir lett en
negativ spiral, som ikke er positiv når en skal skape gode relasjoner og jeg
har erfart at elevene blir mindre motivert. Jeg jobber derfor en del med å
bevisst gi elevene mine positive kommentarer på det de gjør bra. Jeg gir
positive tilbakemeldinger både på vurderingsarbeid, men også kontinuerlig i og
utenom undervisningen og når elevene arbeider med oppgaver. Min erfaring her er
at elevene blir mer motiverte for faget og at jeg får bedre relasjon til dem.
I følge Thomas
Nordahl er det fire dimensjoner for læreren i klasseledelse. Det første er å utvikle
en positiv og støttende relasjon til hver enkel elev. Det andre er å etablere
struktur, regler og rutiner for elevene. Det tredje er å ha tydelige
forventninger til elevene og kunne motivere de. Det siste går ut på å etablere
en kultur for læring i klasserommet. (Nordahl 2012)
Å arbeide med å skape
positive relasjoner i klasserommet
kalles relasjonsorientert klasseledelse. Det å ha en positiv relasjon til
læreren sin er en viktig kilde til både trivsel på skolen og motivasjon for
skolearbeid. Å gi elevene positiv oppmerksomhet på positiv atferd er en del av
det proaktive arbeidet en gjør i en klasse. Det er både med å gi motivasjon og
å skape et godt læringsmiljø. Å rose elevene for positiv atferd gir større effekt på elevene enn å
bruke strenge konsekvenser. Flere legger frem 5:1 regelen, som vil si at en må
gi 5 ganger så mye ros og oppmuntring i forhold til bruk av skjenn og negativ korrigering. (Bergkastet,
Dahl og Hansen 2011)
Å være bevisst på
hvordan en bruker oppmerksomheten sin, trekker Terje Ogden fram som en viktig
faktor i relasjonsorientert ledelse (Ogden 2004) Både positiv og negativ
oppmerksomhet påvirker elevene. Når lærere viser oppmerksomhet på gode
prestasjoner og kreative forsøk er dette med på å simulere til gjentakelese og
økt innsats. Som lærer kan det bli vanlig at en gir mest oppmerksomhet for det
som er feil. Det kan være uønsket atferd, uro og elevenes skolearbeid. Fokus på negativ atferd kan føre til
det motsatte av det en ønsker, det vil si at det blir mer av det. (Bergkastet,
Dahl og Hansen 2011) Dersom en bruker mye tid på skjenne på elevene kan dette
også bli en negativ sirkel som videre også går ut på å skape en god relasjon.
En tendens hos lærere
i skolen er at når klassen jobber godt og det er rolig, er at læreren tar en
pause fra elevkontakten og gjerne går over til å gjøre andre oppgaver.
(Bergkastet, Dahl og Hansen 2011) Dette er noe som jeg og nok også flere andre
lærere kan kjenne seg igjen i. Som lærer har en mange oppgaver og smutthull der
en kan få gjort disse er fristende å unytte. Problemet er da at elever som
trenger ekstra motivasjon, gjerne avslutter arbeidet og begynner å gjøre andre
ting enn skolearbeid. Dette kan videre skape uro i klasserommet. Derfor er det
viktig at læreren også er aktiv i klasserommet også når det er rolig med å
følge med elevene og gi elevene tilbakemeldinger på godt arbeid.
Avslutning:
Jeg har i dette
innlegget sett på bruk av skape gode relasjoner og bruk av positiv
oppmerksomhet for å skape dette. En viktig del i god klasseledelse er å ha gode
relasjoner med elevene sine og kunne skape engasjement og motivasjon for faget.
Å skape motivasjon hos elevene er et arbeid en må jobbe med kontinuerlig med og
være bevisst på når en underviser. Gjennom å gi elevene positive
tilbakemeldinger på det de gjør bra, er det med på å skape gode relasjoner med
elevene sine. Videre vil en også
gjøre elevene mer motiverte for faget og oppnår gjerne et bedre læringsmiljø i
klasserommet.
Kilder:
Bergkastet, Dahl og
Hansen (2011) Elevenes læringsmiljø –
lærerens muligheter. En praktisk håndbok i relasjonsorientert klasseledelse.
Universitetsforlaget.
Nordahl, Thomas
(2012) Hva kjennertegner god
klasseledelse. http://www.udir.no/Upload/Laringsmiljo/Konferanser/BLM12/BLM12_Thomas_Nordahl.pdf
- Hentet ned 23.11.2013,
Ogden, Terje (2004) Kvalitetsskolen. Gyldendal akademisk.
To stjerner og et ønske:
SvarSlett• Oppgaven din har mange gode poeng og en god refleksjon omkring klasseledelse. Du begrunner godt hvordan en kan bygge en god relasjon til elevene. Der du nevner den gode samtalen. Videre nevner du at å gi positiv tilbakemeldinger er med på å gi positiv oppmerksomhet, noe som igjen er med på å skape motivasjon i klasserommet. Bra begrunnet.
• I forbindelse med hoveddelen får du frem noen element fra teoriene til Nordahl og Ogden. Du tar frem viktige aspekt ved deres teorier og reflekterer rundt deres begrunnelser. Dette er med på å gi oppgaven tyngde og kvalitet.
• For å heve kvaliteten på oppgaven din, nevner jeg et punkt som du kan vurdere har relevans. Du nevner fire dimensjoner ved teorien til Nordahl. I din videre refleksjon i oppgaven nevner du i all hovedsak en av dimensjonene. Det kanskje et poeng i å enten utelate teori som ikke blir brukt eller å bruke hele teorien i refleksjonen.
Morten
Det var fint å lese om at du bruker friminuttene til å bli bedre kjent med elevene og bygge gode relasjoner til dem. Jeg synes det var inspirerende å lese om at du tar del i aktivitetene elevene holder på med i friminuttene og ikke bare observerer på avstand. Det tror jeg river ned avstanden som lett finner plass mellom lærer og klasse.
SvarSlettJeg synes du får vist at du er klar over fallgruvene rundt lærerrollen når det gjelder hvor lett det er å gi negative tilbakemeldinger til elevene. Du understreker her et svært viktig element i det å være sin rolle bevist og det å bruke denne rollen til å skape et positivt læringsmiljø.
Jeg skulle ønske at første del av avsluttningen var litt tydligere formulert ettersom jeg ble litt usikker på hva du ønsket å formiddle her.
Sluttinnlegg: Klasseledelse og bruk av positiv oppmerksomhet for å skape motivasjon
SvarSlettJeg vil begynne med å takke for de gode framovermeldingene jeg har fått, de setter jeg stor pris på. Det er godt å få tilbakemeldinger på at jeg har god refleksjon omkring klasseledelse og at oppgaven har tyngde og kvalitet. Det er også godt å få positive tilbakemeldinger på det praktiske arbeidet en gjør innenfor klasseledelse. Jeg synes det er veldig kjekt at mitt arbeid med klasseledelse er inspirerende lesing for andre. i Da blir en igjen inspirert til videre arbeid på området og føler at en er på rett veg. Jeg likte også godt at du, Linn, trakk fram poenget mitt om at en må være bevisst sin lærerrolle og hvordan en kommuniserer med elevene. Det er noe jeg synes er veldig viktig.
Jeg er ening med Morten at jeg burde nok ikke hatt med teori som ikke ble brukt. Jeg hadde en idé om å vise bredden i hans teori, men jeg ser at jeg enten burde tatt med hele teorien i oppgaven min,, eller omformulert avsnittet og eventuelt spesifisert at det var den første dimensjonen jeg ville fokusere på. Jeg hadde i utgangspunktet skrevet en lengre oppgave, der jeg tok opp flere av dimensjonene, men måtte kutte ned for å få rett omfang på oppgaven. Jeg setter stor pris på at jeg fikk tilbakemelding på akkurat dette.
Som Linn trekker fram, kunne avslutningen kunne vært mer tydelig. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt at det skulle være en oppsummering av oppgaven, men jeg ser at den ble gjerne litt for generell. Avslutninger er noe som eg synes er vanskelig å skrive, spesielt på denne oppgaven som var så kort. Jeg ville skrive en avslutning som var oppsummerende, uten at leseren følte at jeg gjentok meg selv. Det jeg ville ha fram i avslutningen min er vel egentlig det at når en jobber med klasseledelse og ønsker å få en god relasjon med elevene, så oppnår en mer med å gi elevene positive tilbakemeldinger enn ”negative”. Med mer, mener jeg at elevene får mer motivasjon for skolearbeid, de lærer mer, de trives mer på skolen og en vil som lærer oppnå et bedre læringsmiljø. Sist, men ikke minst, tror jeg at ved å gi positive til tilbakemeldinger til eleven, vil han/hun oppleve at han/hun blir sett og en vil som lærer få mer respekt av eleven. Ved å ha en god relasjon til elevene vil en oppnå mer innenfor klasseledelse fordi det vil gi læreren et større handlingsrom.